1. Budování inovační kultury

Resort předkládá na TA ČR takové potřeby, které naplňují, kromě jiného, i cíle programu dle čl. 7 Cíle programu: “Dílčím cílem je podpora budování inovační kultury a podpora rozvoje inovačního ekosystému ve státní správě. Za účelem zkvalitnění výkonu státní správy a efektivní alokace veřejných prostředků, bude podpora zaměřena na takové projekty (vzešlé z veřejných zakázek), u nichž bude prokázána schopnost státní správy aplikovat výsledky VaVaI, kde je zcela zřejmé jejich konečné využití v praxi státní správy.”

Proto musí každá potřeba, v souladu s čl. 10.2 Procesy realizace životního cyklu výzkumných potřeb, obsahovat:

  1. oblast výzkumu v jedné ze čtyř úrovní problémů:

    • naléhavé problémy

    • stávající problémy

    • vznikající problémy

    • budoucí celospolečenské výzvy

  2. uvažovaný způsob aplikace výsledku VaVaI do praxe, v jedné ze čtyř úrovní inovací:

    • inovace zaměřené na zlepšení

    • adaptivní inovace

    • anticipační inovace

    • inovace zaměřené na poslání

  3. předpokládaný dopad aplikace výsledku v jedné ze čtyř úrovní změn:

    • udržitelné změny

    • optimalizační změny

    • zásadní změny

    • disruptivní změny

Následující text je nápovědou pro správné přiřazení potřeby v jednotlivých kategoriích.

1.1. ÚROVEŇ PROBLÉMU

  1. Naléhavé problémy: Urgentní otázky, které vyžadují okamžitou pozornost a řešení.

    • Definice problému: Naléhavé problémy jsou urgentní otázky, které vyžadují okamžitou pozornost a řešení. Tyto problémy vznikají v reakci na rychle se měnící ekonomické, sociální nebo technologické podmínky a neočekávané události. Úkolem je adaptovat se na tyto změny a reagovat na náhlé výzvy.

    • Pokud potřebujete rychle reagovat na aktuální události a neočekávané situace, zvolte tuto úroveň problému.

  2. Stávající problémy: Aktuální výzvy a obtíže, které státní správa řeší.

    • Definice problému: Stávající problémy se zaměřují na dlouhodobé, běžné problémy, které ovlivňují běžnou praxi. Tyto problémy cílí např. k nalezení úsporných řešení a opatření, která zlepšují stávající procesy a postupy. Úkolem je optimalizovat stávající praxi a dosáhnout lepších výsledků.

    • Pokud se potýkáte s problémy, které jsou dlouhodobé a týkají se každodenní praxe, zvolte tuto úroveň problému.

  3. Vznikající problémy: Problémy, které se teprve začínají objevovat a vyžadují prevenci a rychlou reakci.

    • Definice problému: Vznikající problémy jsou nyní (v době předložení výzkumné potřeby) nejasné, nestálé, nejisté a složité. Tyto problémy mohou utvářet budoucí priority a závazky vašeho resortu. Výzkumná potřeba se zaměřuje na identifikaci a řešení problémů, které se teprve rodí a mohou mít významný dopad na budoucnost.

    • Pokud se potýkáte s obtížně definovatelnými a nestabilními problémy, zvolte tuto úroveň problému.

  4. Budoucí celospolečenské výzvy: Dlouhodobé výzvy a perspektivní problémy, na které je třeba se připravit, a které se týkají celospolečenských oblastí, např. vymezených v českých, či zahraničních RIS3 misích.

    • Definice problému: Celospolečenské (misijní) problémy řeší složité celospolečenské problémy a politické výzvy. Konkrétně např. dvě české mise (1) Zefektivnění materiálové, energetické a emisní náročnosti ekonomiky a (2) Posílení odolnosti společnosti proti bezpečnostním hrozbám, nebo na pět misí v rámci Horizontu Evropa: (1) Adaptace na změnu klimatu, (2) Rakovina, (3) Oceány a vody, (4) Klimaticky neutrální a chytrá města, a (5) Dohoda o půdě pro Evropu. Tyto problémy jsou důležité pro dosažení společenských změn a vyžadují koordinaci na různých úrovních.

    • Pokud se vaše výzkumná potřeba týká těchto komplexních misí a výzev, zvolte tuto úroveň.

1.2. ÚROVEŇ INOVACE

  1. Inovace zaměřené na zlepšení: Inovace, které se soustředí na zlepšení existujících postupů a zvýšení efektivity.

    • Definice inovace: Inovace zaměřené na zlepšení (neboli Enhancement-oriented innovation) jsou inovační kroky, které se soustředí na modernizaci stávajících pracovních postupů s cílem dosáhnout efektivity a zlepšení výsledků.

    • Pokud cílíte na modernizaci stávajících postupů; Snažíte se zvýšit kvalitu, hodnotu nebo rozsah existujících procesů; Hledáte způsoby, jak dosáhnout kvalitativně vyšších výstupů, zvolte tuto předpokládanou úroveň inovace.

  2. Adaptivní inovace: Inovace reaguje na změny přizpůsobením činností, výkonu a správy reálným změnám v prostředí a novým technologiím.

    • Definice inovace: Adaptivní inovace jsou odpovědí na měnící se prostředí a nové výzvy. Mohou zahrnovat zavedení nových technologií, postupů nebo praktik, které umožňují organizaci přizpůsobit se těmto změnám a zlepšit stávající postupy.

    • Pokud reagujete na měnící se prostředí a/nebo nové technologie; Hledáte způsoby, jak přizpůsobit praxi novým výzvám; Zaměřujete se na adaptaci na nové podmínky nebo nové možnosti, zvolte tuto předpokládanou úroveň inovace.

  3. Anticipační inovace: Inovace zaměřené na předvídání budoucích trendů a změn, a přizpůsobení se jim.

    • Definice inovace: Anticipační inovace jsou zaměřeny na sledování budoucích trendů a priorit, a na předvídání změn, které by mohly ovlivnit agendy resortu.

    • Pokud se zaměřujete na proaktivní sledování budoucích trendů a předvídání scénářů budoucích změn, zvolte tuto předpokládanou úroveň inovace.

  4. Inovace zaměřené na poslání (mise) [1]: Inovace spojené s velkými společenskými výzvami a ambiciózními cíli.

    • Definice inovace: Inovace zaměřené na mise představují strategické inovační kroky zaměřené na řešení naléhavých společenských a globálních výzev, které jsou definovány jako mise. Například mezi aktuálně platné české mise patří Zefektivnění materiálové, energetické a emisní náročnosti ekonomiky, a Posílení odolnosti společnosti proti bezpečnostním hrozbám. Kromě toho existuje pět misí v rámci programu Horizont Evropa, zahrnující oblasti Adaptace na změnu klimatu, Boj proti rakovině, Ochrana oceánů a vod, Snaha o dosažení klimaticky neutrálních a chytrých měst a Dohoda o půdě pro Evropu. V budoucnu bude pravděpodobně tematický okruh misí rozšířen a tato nápověda aktualizována.

    • Pokud se snažíte řešit velké společenské výzvy - například výše uvedené mise; Aplikace výsledků výzkumu do praxe směřuje k dosažení širokých společenských změn a reforem; Máte ambiciózní cíle spojené s velkými společenskými výzvami, volbu této úrovně inovace můžete považovat za vhodnou.

1.3. ÚROVEŇ ZMĚNY

  1. Udržitelné změny: Trvalé změny, které zvyšují efektivitu a účinnost.

    • Definice změny: Udržitelná změna zahrnuje trvalé zlepšení a zdokonalení postupů, regulačních mechanismů, dozorových činností, dovedností, služeb, informačních a řídících produktů určených pro kvalitnější a efektivnější výkon státní správy. Tato změna je očekávána, když se rozhodnete buď pro inovace zaměřené na mise, které přinášejí nové nápady a vize, a nebo pro inovace zaměřené na zlepšení, které zajišťují efektivní provádění nových postupů.

    • Pokud jste zvolili inovace: Inovace zaměřené na zlepšení nebo inovace zaměřené na mise, vyberte v rozbalovacím menu tento druh změny: Udržitelné změny.

  2. Optimalizační změny: Inovace, které zvyšují efektivitu a jsou šetrné k okolí.

    • Definice změny: Optimalizační změny zlepšují efektivitu resortu a zároveň dbají na ohleduplnost vůči společnosti a životnímu prostředí. Tyto změny jsou očekávány, když jste se rozhodli buď pro inovace zaměřené na zlepšení, které zvyšují efektivitu a účinnost resortu, a nebo pro inovace adaptivní, které jsou reakcí na měnící se podmínky a nové výzvy, které umožňují resortu přizpůsobit se novým situacím.

    • Pokud jste zvolili inovace: Inovace zaměřené na zlepšení, nebo adaptivní inovace, vyberte v rozbalovacím menu tento druh změny: Optimalizační změny.

  3. Zásadní změny: Radikální (transformační) změny v přístupu a praxi.

    • Definice změny: Zásadní změny přinášejí radikální transformaci tradičních procesů a jsou v souladu s politickými prioritami resortu (včetně vytváření inovace modelů, novel právních norem a strategií pro aktuální politiku státu, a to v národním i evropském kontextu). Tyto změny se očekávají, když jste se rozhodli buď pro inovace zaměřené na mise, které zvyšují efektivitu a účinnost resortu, a nebo pro inovace anticipační, které se snaží předvídat budoucí výzvy a předcházet jim, tedy inovace pro dosažení zásadní změny.

    • Pokud jste zvolili inovace: Inovace zaměřené na mise, nebo anticipační inovace vyberte v rozbalovacím menu tento druh změny: Zásadní změny.

  4. Disruptivní změny: Změny, které vyžadují úplné přepracování stávajících modelů a strategií.

    • Definice změny: Disruptivní změny vyžadují radikální přepracování stávajících modelů a strategií v reakci na externí faktory. Tyto změny se očekávají, když jste se rozhodli buď pro adaptivní inovace nebo pro anticipační inovace. Disruptivní změny často reagují na externí faktory a vyžadují revizi strategií, právních norem a procesních modelů. Tyto změny představují revoluční proměnu v přístupu resortu k dané problematice a mohou být nutné pro zvládání rychle se měnícího prostředí.

    • Pokud jste zvolili inovace: Adaptivní inovace, nebo anticipační inovace, vyberte v rozbalovacím menu tento druh změny: Disruptivní změny.


1. Terminologie 'Inovace zaměřené na mise' a 'Inovace zaměřené na poslání' jsou synonyma a odkazují na stejný koncept. V některých příkladech se slovo “mise” nepřekládá do českého jazyka (např. RIS3 mise), program BETA3 slovo mise překládá jako “poslání”. I když může dojít k překladu slova 'mise' z angličtiny do češtiny, oba tyto termíny odkazují na tentýž koncept inovací definovaný podle OECD OPSI (Srov. https://oecd-opsi.org/work-areas/mission-oriented-innovation/). Inovace zaměřené na poslání/na mise jsou orientovány na dosažení strategických cílů spojených s velkými společenskými výzvami, a to včetně RIS3 misí, které jsou jejich součástí.